Vad påverkar Googles sökresultat? Lista – 5 steg till bättre SEO

SEO

Google är en av de mäktigaste kanalerna för marknadsföring. Men har du koll på vad som avgör var en hemsida dyker upp i sökresultatet? Här ger vi dig 5 tips på hur man kan förbättra SEO för att påverka placeringen.

När du googlar efter något på nätet dyker genast en mängd alternativ upp i form av olika hemsidor. Kollar man på statistiken så är sannolikheten stor att du klickar på någon av de första sajterna i sökresultatet. För alla som vill ha mer trafik till sin hemsida är det därför av största vikt att hamna så nära toppen som möjligt.

Så jobbar en SEO-byrå

Sökmotoroptimering förkortas SEO (Search Engine Optimisation) och gör att en hemsida rankar högre upp i Googles resultat. Många företag idag tar hjälp av en SEO-byrå för att boosta trafiken till sajten utan att behöva offra tid och resurser från den egna verksamheten.

En SEO-byrå jobbar med att sökoptimera hemsidan utifrån kundens specifika situation. Först och främst handlar det om att göra upp en plan för arbetet. Beroende på hur mycket pengar man är beredd att satsa så kan optimeringen ske i olika omfattning.

Börjar med sökordsanalys

Allt börjar med en sökordsanalys. Där tar man fram vilka ord och begrepp som målgruppen googlar på, och vilka ord som man vill att hemsidan ska ranka högst på. Sedan börjar arbetet med att implementera dessa sökord och förbättra hemsidan på andra sätt, för att nå bästa möjliga SEO med tiden.

Sökorden är en viktig del när det gäller hemsidans ranking på Google, men betyder inte allt. Här tittar vi på de olika pusselbitarna som tillsammans bidrar till bättre SEO på en blogg, hemsida, webbshop eller annan sajt!

1. Pricka in rätt sökord

1. Pricka in rätt sökord

Det finns gott om gratisverktyg som du kan använda för att se vilka termer som är förknippade till din verksamhet. Om du till exempel arbetar med hundträning och vill att folk ska hitta till din sida när de söker efter ”valpkurs” kan du se vilka andra relaterade begrepp som ofta förekommer i sökningarna.

Alla sökord bör inte användas på alla hemsidans undersidor. Istället brukar det vara en bra idé att låta olika undersidor handla om olika ämnen. Det här är särskilt användbart för webbshoppar, då man kan ha separata kategorisidor samt produktsidor med lämpliga sökord. Som exempel kan en sida ha sökord relaterade till ”träningskläder” sedan kan denna sida leda vidare till sidor med sökord för ”löparkläder”, ”träningskläder herr” och så vidare. På så sätt ger du kunderna fler vägar in till sajten och ökar relevansen för dem.

2. Använd metadata

Metadatan består av metatitel och en metabeskrivning. Det är texten som syns i förhandsvisningen på Google. Titeln och beskrivningen ska fånga uppmärksamheten hos din målgrupp och kan med fördel också innehålla relevanta sökord.

3. Förbättra användarupplevelsen

3. Förbättra användarupplevelsen

Användarupplevelsen påverkar inte bara hur snabbt en besökare tröttnar och klickar sig vidare, alternativt stannar kvar och i bästa fall återkommer fler gånger. Den påverkar också positionen på Google.

En sida som laddar långsamt och är svår att navigera på löper större risk att straffas av sökjätten. Detta eftersom Googles algoritmer idag är skickliga på att studera alla delar av en sajt, inte bara vilka sökord som förekommer.

Text som är autogenererad eller kopierad, slarvigt skriven och upprepande kan också komma att straffas. Sammanfattningsvis gäller det alltså att skapa en snabb hemsida med högkvalitativt, unikt innehåll. Det finns ingen genväg till bättre SEO. Genom att se till att din målgrupp gillar innehållet ökar du också chanserna till bättre sökmotoroptimering.

4. Rubriker och alt-taggar

4. Rubriker och alt-taggar

Det är en fördel att använda sökord i rubrikerna, utan att för den del spamma. För mycket upprepning blir istället negativt. Använd rätt format för rubrikerna, till exempel H1 för sidans huvudrubrik och H2 för underrubriker. Det är enkelt gjort i till exempel WordPress.

5. Länkar mellan sidor och till sidan

Slutligen spelar länkar en betydande roll inom SEO. Om en hemsida med gott rykte länkar till din hemsida är det positivt för sökmotoroptimeringen. Likaså brukar man rekommendera att ha länkar mellan den egna sajtens olika undersidor.

0 Shares:
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You May Also Like